Nederlandse leerboeken blijken de geschiedenis over Israël te manipuleren

Door: Franklin ter Horst (Aangemaakt: 10 februari 2019) (Laatste bewerking 27 juli 2019)

Uitgeverij Noordhoff blijkt stelselmatig de geschiedenis van Israël te manipuleren. In de in 2019 geïntroduceerde nieuwe schoolboeken zijn opnieuw grove fouten en valse voorstellingen van zaken terug gevonden. Het betreft een VMBO schoolboek van Noordhoff Uitgevers ‘Plein M’. Het boek onderwijst dat Jeruzalem slechts heilig is voor moslims en christenen. Het is werkelijk ongehoord dat dit VMBO-boek verzwijgt dat Jeruzalem veruit de heiligste plaats van de Joden is. Het is God Zelf die deze plek heeft uitgekozen. Jeruzalem is de stad van de kinderen van Israël, Gods volk, het is de stad van hun geschiedenis en hun toekomst. Het is de plaats waar Abraham Isaac wilde offeren, waar de Joodse Tempels  hebben gestaan en dat het al tijdens het leven van Jezus de hoofdstad van de Joden was.

Psalm 132 onderstreept nog eens de unieke en belangrijke rol die de stad in het godsdienstige leven van de kinderen van Israël vervulde.

Psalm132: 13-14 “Want de Here heeft Sion verkoren, Hij heeft het Zich ter woning begeerd: Dit is Mijn rustplaats voor immer, hier zal Ik wonen, want haar heb Ik begeerd.”

Tevens wordt beweert dat christenen en joden door de Arabieren “meestal goed behandeld werden”.Een flagrante leugen! In het midden van de vorige eeuw werden bijna één miljoen Joden onvrijwillig uit de Arabische landen verdreven. Maar ook daarvoor werden Joden al afschuwelijk gediscrimineerd en financieel uitgeknepen, zoals vastgelegd in het ‘Pact van Umar’.Dit schrijft bijvoorbeeld Karl Marx over de Joden die rond 1850 in Jeruzalem woonden (Jeruzalem was toen een door Turkse Ottomanen bezette stad, met Joden als grootste bevolkingsgroep):“Niets is te vergelijken met de ellende en het lijden van de Joden in Jeruzalem. Ze worden constant door de moslims onderdrukt en gediscrimineerd.”Om nog maar te zwijgen over de geregelde  pogroms en slachtpartijen van Joden door Moslims.  Evenmin wordt er iets gezegd over de discriminatie van christenen, de Armeense genocide of de honderdduizenden christenen die de afgelopen decennia zijn weggevlucht. Zo worden eeuwenlange discriminatie, slavernij en vervolging van christenen en Joden door Arabieren onder het tapijt geveegd.

Dit soort fouten over Joden, Jodendom en Israël zijn niet uniek. In totaal vond Likoed Nederland naar aanleiding van klachten van ouders al meer dan honderd fouten in Nederlandse schoolboeken – waaronder zelfs antisemitische beweringen (zie het eerdere persbericht). Toch zag de voormalige Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media Arie Slob (CU) geen reden om in te grijpen. Er is geen taak voor de rijksoverheid, want het weergeven van foutieve geschiedkundige feiten “past bij de autonomie van scholen en de professionele ruimte van leraren”, aldus Slob. Kortom, het onderwijzen van leerlingen met foute informatie wordt gelegitimeerd door de Nederlandse overheid. Waar de overheid bijna overal een taak ziet, geldt dit blijkbaar – heel verrassend – niet voor het juist onderwijzen van kinderen. Die kinderen mogen blijkbaar van jongs af aan met fouten gevoed worden. Van de joods-christelijke cultuur mag het joodse gedeelte uitgegumd worden. Geschiedvervalsing is toegestaan – inclusief antisemitische vuiligheid – zelfs in deze tijd van weer sterk opkomende Jodenhaat.

De minister legde het probleem zelfs neer bij de ouders en leerlingen, want die “kunnen kwesties via de vertegenwoordiging in de medezeggenschapsraad bij het schoolbestuur aankaarten.”

In een in mei 2015 verschenen verplicht Nederlands vmbo-leerboek bleek de geschiedenis over Israël ook al in strijd met de waarheid. Dit leerboek bevat tendentieuze en haatzaaiende passages. Een woordvoerder van uitgeverij Noordhoff zei echter van mening te zijn dat ze de feiten in de juiste verhouding hebben weergegeven. Volgens het leerboek zouden joodse milities tijdens de oprichting van Israël moorden hebben gepleegd in Arabische dorpen en dat, als gevolg daarvan, “honderdduizenden Palestijnen zijn gevlucht en in vluchtelingenkampen aan de andere kant van de grens zijn beland”. Een regerechte fabel!  Het geschiedenisboek, dat werd goedgekeurd door het Nederlandse ministerie van Onderwijs als voorbereiding op het eindexamen, merkte op dat de voormalige Israëlische premier Menachem Begin en Nobelprijswinnaar bekend is geworden als een vredestichter, maar een groot deel van zijn leven bekend stond als een terrorist vanwege het feit dat zijn milities Palestijnse burgers (lees Arabische burgers) hebben vermoord en terreurdaden gepleegd.

De voormalige Israëlische premier Menachem Begin

Met betrekking tot de Zesdaagse Oorlog van 1967 meldt het schoolboek dat de gebieden waarover Israël de controle kreeg – de Sinaï woestijn, de Gazastrook, de Golanhoogten en Oost-Jeruzalem – “sinds die tijd zijn erkend als bezette gebieden”.Dat dit helemaal niets met de ware feiten van doen heeft, mag duidelijk zijn. Het leerboek bevat daarom onjuiste anti-Israëlische passages en draagt mogelijk bij aan ophitsing. Volgens de Israëlische ambassade in Den Haag wordt een eenzijdig beeld geschetst omdat er in het boek niet wordt gerefereerd aan Arabische wreedheden tegen Joden voor het ontstaan van Israël. Volgens de ambassade is er sprake van verdraaiing van feiten “of zelfs van ophitsing”.

Het lijkt wel of je een Palestijns schoolboek of tv-programma bekijkt. Ook die ontkennen stelselmatig de Joodse geschiedenis van Jeruzalem, als politiek wapen (zie hier een honderdtal voorbeelden).Daarboven wordt in het boek ook bij de ‘verrassende’ overeenkomsten tussen christendom en islam de verklaring weggelaten; dat het Jodendom hun gemeenschappelijke bron is. Terwijl er drie van de vier citaten die gebruikt worden om de christelijke leer toe te lichten uit de Thora genomen zijn. Het is bepaald niet voor het eerst dat Nederlandse schoolboeken Israël en Jodendom verkeerd weergeven. Eerder vond Likoed Nederland maar liefst 41 fouten in een geschiedenisboek en 39 fouten in een aardrijkskunde boek van Thieme Meulenhoff. Ook in andere schoolboeken van Noordhoff en Malmberg bleken vele fouten te staan.

De fouten zijn blijkbaar structureel, net als de problemen met het Shoah (Holocaust) onderwijs. Zo krijgt antisemitisme een kans onder de jeugd. In het geschiedenisboek van Thieme Meulenhoff stond zelfs een onvervalst antisemitische bewering, namelijk dat Israël (mede) tot stand was gekomen door chantage van rijke Joden. De Tweede Kamer heeft herhaaldelijk gezegd dat antisemitisme onaanvaardbaar is en bestreden moet worden. Dan is het belangrijk dat scholieren echt iets leren over Jodendom en Joodse geschiedenis.

Eerder was dit voor het CIDI al aanleiding om de regering te vragen om kwaliteitscriteria voor schoolboeken. 
Helaas heeft dat toen niets opgeleverd. Maar het is duidelijk nog steeds hard nodig.

Jezus komt

Franklin ter Horst

E-mail: Hijkomt@hetnet.nl

Terug naar: Inhoud